I oplægget til Centerrådets snak om Husregler stod blandt andet.
"Hvad er vigtigt for at skabe positiv trivsel og udvikling af Aktiv
Centret", "Hvilke værdier skal bære dialog, adfærd og omgang med
hinanden i hverdagen, til gavn og glæde for
fællesskabet".
I snakken kom vi frem til, at rettidig information til brugerne
er vigtig. Når vi i god tid kender til f.eks. forandringer, så er
vi forberedte og kan lettere få dem til at blive en del af
hverdagen i Centret.
Det er vigtigt, at der skabes tydelige rammer ved, at der blandt
huset brugere er kendskab til hvad Centerrådets opgaver er.
Brugerne skal vide hvem man kan gå til, hvis man har spørgsmål og
gode ideer. Der skal være et bredt kendskab til hvordan
brugerorganisationen er bygget op. Det skaber trygge rammer, når
man kender organisationen og ved hvordan man som bruger har
indflydelse på hverdagen i centret. Den enkelte bruger skal vide,
at hvert aktivitetsområde har en gruppeledelse og en repræsentant i
Centerrådet. At Centerrådet har stor indflydelse på husets drift og
aktiviteter.
Det er ligeledes vigtigt, at der er klarhed omkring personalets
roller og opgaver. At der er bredt kendskab til, at
Aktivitetskoordinatorens rolle er at understøtte de frivillige i at
drive de frivilligt styrede aktiviteter og at aktivitetspersonalet
i høj grad primært har til opgave at understøtte de borgere der har
behov for personalestøtte for at kunne deltage i Centrets
tilbud.
Så der skal være tydelige rammer omkring roller og opgaver i
organisationen, så vi hver især ved og er trygge ved, at der fra
alles side arbejdes med de bedste intentioner på at skabe
aktiviteter, så det er rart at komme på Aktiv Centret og være en
del af fællesskabet.
Vi nåede frem til et bud på underpunkter der kan se sådan ud.
Vi skaber tydelige rammer
- Klar information om Aktiv Centret og hvordan vi organiserer os
og samarbejder.
- Centerrådets rolle og opgaver
- Personalets rolle og opgaver
- Roller og opgaver for aktivitetsudvalg, igangsættere,
arrangementsudvalg m.fl.
- Rettidig information.