Referat
Sted: Lokale 1, Aktiv Centret
Centerrådsmedlemmer: Lis Vorm, Astrid Christensen, Else Pedersen, Ulla Larsen, Bodil Markmøller, Poul Fischer og Bjarne Jensen
Personalerepræsentanter: Gerda Johanne Simonsen, Kirsten Fugl Matthiasen
Afbud fra Else Pedersen
1) Gennemgang af dagsorden
2) Siden sidst
a) Nytårskur
En rigtig god formiddag med et interessant oplæg og god opbakning.
b) Åbent hus eftermiddagskaffe
En overskuelig flok – det har givet i hvert fald et nyt medlem.
c) Bøf og banko
Det gik rigtig fint med 42 deltagere. Der var mange nye, som vi ikke har set før. Deltagerne giver udtryk for at det er meget hyggeligt.
d) Møde med selvtrænere
Et godt møde med stor spørgelyst og et virkelig godt fremmøde. Vi havde gode drøftelser af, at vi er et helt hus med mange opgaver der skal rummes også i træningssalen.
Der er opfordret til, at er der noget der ikke fungerer i træningssalen, så giv besked i informationen.
3) Årsprogrammet 2023/2024
Vi ser på teksterne til det nye års program – evt. nedsætte et udvalg til det.
I første omgang gives opgaven til en af de frivillige i informationen.
4) Arrangementer
a) Medlemsmøde 20/2-2024
Hvem vil fortælle om hvad centerrådet laver?
Der bydes på rundstykke og kaffe.
Centerrådet mødes kl. 9 og gør klar.
b) Valg – Kandidater – Hvem ønsker genvalg?
Det er afklaret, hvem der ønsker genvalg og hvem der ikke gør. Dem vi mangler, spørger vi. Det afklares inden d. 20/2. Vi har emner vi spørger ift. at melde sig, som kandidater.
c) Frivillig tur d. 13/6-2024
Det bliver alletiders tur til Fur, hvor de frivillige rigtig bliver forkælet. Der bliver guidede bustur rundt på øen, middag og eftermiddagskaffe.
Alle hold er aflyst denne dag.
d) Henvendelse fra et Aktivitetscenter i Horsens.
De vil gerne komme på besøg d. 18. april – Aktiv Nyt.
Det er deres Centerråd der inviterer deres frivillige med på tur, hvor formålet er at hente inspiration hos os. Vi taler om, at det kunne være interessant også at høre om hvordan de gør.
De vil gerne se huset og forskellige aktiviteter og høre om hvordan vi driver aktivitetscenter.
Vi vil gerne skabe liv i huset denne dag.
Vi spreder budskabet via holdlederne og via Aktiv Nyt.
e) Forårsmarked lørdag d. 16. marts
Der er gang i salget af boder. Vi spreder budskabet via opslag, kultunaut o.a.
f) Besøg fra Borgerservice/Bibliotek d. 22/2, kl.10-12
De kommer og snakker om digitale løsninger – Mit ID o.l. Her er det muligt at få lidt hjælp til det. Der er tilmelding i Informationen.
g) Skt. Hans – det er en søndag
Der er et udvalg der gerne vil arrangere det. Det kan fint gennemføres på en søndag. Der bliver lidt mere for de frivillige selv at stå med, da der ikke er personale på arbejde.
5) Økonomi
a) Håndtering af kontanter
Vi ønsker at høste de lavt hængende frugter og sørge for at dem der kan betale med dankort eller Mobilepay, også har mulighed for det og gør det. Vi er helt opmærksomme på, at vi har en del brugere der ønsker at betale med kontanter og det skal fortsat være muligt.
Vi får til medlemsmødet afdækket medlemmernes ønsker og udfordringer ift. betaling.
Vi har i dag en dankortterminal – den holder til i informationen. Kan det evt. være muligt at leje er terminal mere, så vi kan have en i cafeen. Gerda afklarer hvad det vil koste. Vi drøfter også, at man kan overveje at sælge 10 turskort til kaffe/kage i Informationen mod digital betaling, som så kan bruges i cafeen. Der kunne være mængderabat på et titurskort.
Vi drøfter at vi i højere grad skal opfordre til at der betales digitalt fremfor kontant.
Vi skal gøre det så enkelt som muligt.
b) Banko – Status på køb af PC og evt. program
Der arbejdes på sagen
Kan vi bruge mobil pay/dankort til Banko?
Vi aftaler, at vi prøver af, at det er muligt at betale med, Mobilepay og gør os erfaringer med hvordan det fungerer.
Vi giver mulighed for at der kan betales med Mobilepay – Det er det vi melder ud.
c) Regnskab 2023
Vi kommer ud med et virkelig fint regnskab for 2023 med overskud i både Cafe og Center. Dette afspejler den øgede aktivitet og stigning i medlemstal som vi mærker. Det er virkelig dejligt efter flere år, hvor cafeen har haft underskud eller gået i 0.
Dette giver anledning til, at vi fremadrettet ser på hvordan vi sikrer, at disse midler kommer ud til gavn for aktiviteter for medlemmerne. Dette kunne bl.a. være på nogle af de lidt dyre arrangementer f.eks. Julefrokost om det kunne laves til en billigere pris?
Vi skal have nye banner og elastikker – evt. også nye tekster
Det bevilges der indkøb af.
Der ønskes bannere til højskole – Vi overvejer hvilke arrangementer vi ønsker at have bannere til.
Fondsansøgning
Der uddeles den opdaterede ansøgning.
6) Prøvehandlinger
Frit lejde for prøvehandlinger der udfordrer mål og rammer.
Kom endelig med de gode ideer, når de opstår.
7) Kunstudvalg
Midler fra kunstfond
8) Avisannonce
Hvad sker der på AC og hvad skal med i den fællesannonce
- Sang og Musik, Smedeværksted, Højskole 12/3 og 9/4
9) Aktivitetsudvalgene: bordet rundt?
Er der interesse for at vi har et arrangement tirsdag d. 11. juni under kulturugen i uge 24. Så vil Bodil søge midler til det. Det vil vi rigtig gerne.
10) Evt.
Bjarnes forslag til ny organisation fremlægges – det tages med i den fremtidig snak om evt. ny brugerstruktur.
Vi drøfter, at den nuværende organisation har behov for et løft, så organisationen er tilpasset nutidens og fremtidens brugere.
Brød til kaffen til de frivillige – Dette drøfter vi på næste møde.