Referat
Sted: Lokale 3, Aktiv Centret
Centerrådsmedlemmer: Lis Vorm, Astrid Christensen, Else Pedersen, Ulla Larsen, Bodil Markmøller, Poul Fischer
Afbud: Bjarne Jensen
Personalerepræsentanter: Gerda Johanne Simonsen og Kirsten Fugl Matthiasen
1. Gennemgang af dagsorden
a. Gennemgang af vedtægter og videre i mappen
Vi har gennemgået vedtægter og aftaler at revidere dem sidst på året, når vi har været samlet i det nye Centerråd et stykke tid. Organisation er ligeledes gennemgået. Vi drøfter brugerbetaling – Enkelte holdledere er undtaget.
b. Drøftelse af om konkret frivillig fritages for medlemskab
Det er et dilemma, da ingen frivillig indsats er mere værd end andre. Det konkrete spørgsmål handler om Pianist til Højskolen og det er vanskeligt at gennemføre Højskole uden en pianist – Centerrådet giver dispensation til at fritage for medlemskab i kommende sæson og så vurderes det igen til næste sæson. Vi vurderer det er vigtigt, at Højskolen kommer godt i gang igen og sang er en vigtig aktivitet i højskolen.
Herunder opstår også drøftelsen af, om frivillige betaler for den aktivitet, de er frivillige på. F.eks. betaler arrangementsudvalget fuld pris for at være frivillig og deltage i fester og det opstår nu om de frivillige til Højskole skal betale deltagerprisen. Vi beslutter, at frivillige til fester og til højskole fritages for at betale for at deltage. Deltagerbetalingen fastsættes så udgiften for de frivillige dækkes.
2. Siden sidst
a. Spisning foregår i caféen
I Corona tiden bad vi alle om at blive i deres lokaler, også når de fik kaffe mm. Nu vil vi gerne have alle tilbage og holde kaffepause i caféen. Det handler om at man kommer ind og møder folk fra de andre hold, at føle sig som en del at det store fællesskab og så bliver der dagligt gjort rent i caféen, hvorimod der i flere af de andre lokaler er ugentlig rengøring.
Centerrådet beslutter, at fra sæsonstart så er det ikke tilladt, at Aktivitetshold spiser i aktivitetslokalerne. Alle skal gå i Caféen og indtage mad og drikke. Dette fordi vi ønsker at skabe en kultur, hvor man mødes på tværs af holdene og der skabes liv i Caféen og i høj grad af hensyn til at rengøringen kan følge med og rummene er indbydende.
Personale må indtage mad i lokalerne, men rydder selv op efter sig.
b. Rummelighed og forståelse i forhold til de forskelligheder aldersgrupper
Det er utrolig vigtigt, at vi har en rummelighed ift. at vi har forskellige behov og ønsker ift. at deltage i aktiviteter og yde en frivillig indsats. Nogle har det bedst med at komme stabilt hver eneste uge og andre har andre ting, de går til og vil ikke forpligte sig til at komme hver uge. Vi skal tilrettelægge vores aktiviteter, så vi kan rumme begge typer af frivillige og brugere.
Vigtigt vi ikke bebrejder hinanden, at vi ikke alle er lige stabile. Der kan være mange årsager.
Det er fantastisk at have stabile frivillige der kommer hver uge og det er lige så fantastisk at vi har frivillige, der vil hjælpe når det passer dem
c. Banko – om eftermiddag
Bankoudvalget har besluttet, at de arrangerer en Bankoeftermiddag, hvor man kan købe en pakke med diverse plader og lodder.
Der holdes et nyt møde tirsdag d. 27/6 kl. 9 omkring planlægning af dette og evt. kommende eftermiddagsbanko. Astrid og Gerda deltager udover Bankoudvalget.
d. Møder med førtidspensionister
Et virkelig godt møde vi havde, hvor der kom mange gode ideer. Personalet har arbejdet videre med nogle af tankerne og der er blevet mulighed for at yde personaleressourcer til det onsdag eftermiddag, hvor vi i morgen starter et hold op, som bliver et hold der bliver bygget op af deltagerne. Tanken er, at det skal udvikle sig lige så stille og så bydes det mere ud til ny sæson.
e. Spis sammen
Udvalget har nedlagt sig selv, da bærende kræfter er stoppet. Har nye lyst til at fortsætte med Spis sammen eller noget i en anden form, så meld jer endelig til Gerda
3. Årsprogrammet 2023/2024
Det er under udarbejdelse og Centerrådet får det at se til et af de kommende møder.
4. Arrangementer
Frivillig fest – plan for dagen - Opgaver er fordelt
5. Økonomi
a. Ansøgning fra banko – se referat fra 2/2 23
2/2 besluttede Centerrådet, at der gives 500 kr. 2 gange om året til Bankoudvalget.
b. Gennemgang af regnskab
Det udsættes til næste møde
c. Fondsansøgninger – forespørgsel fra Fuglsangsø
Vil vi være med til arrangere et internt kursus for Aktivitetscentrene på 3 timer i Fondsansøgninger – Det vil vi gerne være med til.
2 stk. tilbud på løbebånd og crosstrainer
Tilbud bruges til Fondsansøgninger
6. Caféudvalget
Hanne og Eva deltager ved næste møde
7. Aktivitetsudvalgene
Bordet rundt
Dato til kalenderen. D. 9/10 2023 fælles arrangement for alle centerråd.
Orienterer om tidligere vedtagende datoer for div. i huset.
Aktivitetsudvalgsmøde: d. 6/10-2023, kl. 12.30-14.30
Julemarked lørdag d. 18/11-2023
Julefrokost onsdag d. 22/11-2023
Juleplatter uge 50-2023
Nytårskur: mandag d. 15/1-2024
Medlemsmøde: tirsdag d. 20/2-2024
Forårsmarked: d. 16/3-2024
Frivilligfest/tur: torsdag d. 13/6-2024
8. næste møde
Juli eller august? - Vi holder sommerferie i juli-måned
9. Evt.
Centerfysioterapeut – Bolette er sygemeldt på ubestemt tid. Der vil være ventetid på instruktion for selvtrænere – Vi har besluttet, at man som selvtræner melder sig til og så må man gå i gang med at træne og så bliver man kontaktet, når Fysioterapeuterne har tid. Vi håber på forståelse.